I torsdags delades kvalitetspriset ut för femte året i rad – nu också till verksamheter i Stendi och Altiden. Glada och välförtjänta vinnare blev Jordbodalen för Vardaga, Ekbacka för Nytida, Avdeling Skibotnsenteret för Stendi och Altiden Handicap för Altiden.
Sedan 2015 delar Ambea ut kvalitetspriser för att lyfta och uppmärksamma enheter som tagit ett helhetsgrepp kring kvalitet och utvecklat verksamheten. I torsdags delades priserna för 2019 ut. Det skedde traditionsenligt under en högtidlig lunch på Huvudsta gård i Solna, där vd Fredrik Gren hälsade välkommen.
– Detta är årets höjdpunkt och i år är det jättekul att även Stendi och Altiden är med, sa han.
Även Ambeas styrelseordförande Lena Hofsberger medverkade vid prisceremonin.
– Jag överväldigas varje gång jag är med här och vi får prata om det som är viktigast, nämligen hur vi bedriver vår verksamhet. Kvalitet är jätteviktigt för alla företag men det finns inga företag som behöver god kvalitet mer än ett omsorgsföretag.
Konkurrensen att komma till finalen, med tre nominerade verksamheter per affärsområde, var i år hårdare än vanligt, berättade Fredrik Gren. Totalt hade det kommit in 71 nomineringar: 28 från Nytida, 21 från Stendi, 14 från Vardaga och 8 från Altiden.
Bland vinnarna var glädjen förstås stor.
– Ta med er priset och vårt stora tack till alla där hemma på verksamheten, det krävs ett lagarbete för att lyckas som ni har gjort, sa Fredrik Gren.
Världens mest engagerade medarbetare
– Det känns jättebra, vi har jobbat hårt, sa Petra Hultberg, gruppchef på Jordbodalen.
Boendet prisades bland annat för sin snabba förändringsresa.
– Vi har världens mest engagerade medarbetare. Som chef är jag tydlig och försöker skapa delaktighet. Jag delegerar till gruppcheferna som delegerar vidare, berättade Stina Cederhag, verksamhetschef på Jordbodalen sedan cirka ett och ett halvt år tillbaka.
På Jordbodalen har man också arbetat mycket med Vardagas måltavlor och med att få medarbetarna delaktiga i att sätta mål.
– Måltavlorna låg i ett hörn när jag kom, nu använder vi dem mycket. Vi sätter mål utifrån till exempel brukarundersökningarna, teambarometern och sjukfrånvaro. Vi följer upp dem på ATP-mötena där alla är med och fyller i rutorna, sätter mål och följer upp, förklarade Stina Cederhag.
Bra teamwork bakom vinsten
För Nytida Ekbacka var det andra gången gillt då verksamheten var nominerade redan 2018, men då inte gick hela vägen. Ekbacka ligger i Urshult i Småland och kom in i Nytida 2016. Det är ett boende för personer med psykiska och social funktionsnedsättningar.
– Det är ett bra teamwork bakom vinsten och vi har lyckats trots att vi i år haft många medarbetare som gått i pension eller på föräldraledighet. Vi lyckas tack var alla fantastiska medarbetare, sa verksamhetschef Eva Stjernqvist.
Nu blir det roligt att få använda priset i den lokala marknadsföringen och kunna berätta om vilket fint företag Nytida är och att Ekbacka har högst kvalitet i företaget, underströk regionchef Jessika Svedberg.
Hur vinner man kvalitetspriset?
– Det gäller att se det lilla i det stora, inte ha några surdegar och att aldrig gå hem utan att ha löst problemet, menade Eva Stjernqvist.
Ett stort erkännande
– Det känns helt fantastiskt att få ett sådant erkännande efter många års arbete. Det är en resa vi har gjort med att få kvalitetssystem och annat på plast, berättade han.
– Nu ska vi åka hem och få dela priset med medarbetarna och få dem att känna sig delaktiga.
Fira segrarna och motivera medarbetarna
– Det är fantastiskt roligt och stort att vara nominerad och att ha vunnit.
Hennes tips på att lyckas är följande:
– Fira segrarna och var duktig på att motivera dina medarbetare och göra det lilla extra för dem!